Bewegen en sport

Bij het kiezen van een sportactiviteit is het belangrijkste dat je het leuk vindt. Dan houd je het gemakkelijker vol. Er zijn zo veel verschillende manieren van bewegen, dat er altijd wel iets is wat bij je past of dat nu fietsen, stevig wandelen of dansen is.

Wil jij je lekker fit voelen? Bewegen en sporten helpt. Voldoende beweging en sporten heeft verschillende voordelen bijvoorbeeld:

  • Het helpt je om af te vallen
  • Je vermindert de kans op veelvoorkomende ziekten
  • Je spieren en gewrichten blijven soepeler
  • Het kan goed zijn voor je zelfvertrouwen
  • Je lichaam kan beter omgaan met stress
  • Bij ouderen vermindert het risico op vallen

Veel mensen sporten om er beter uit te zien. Dat lukt niet met weinig sporten in de maand. Je gaat pas na langere tijd resultaat zien en het werkt pas echt als je het regelmatig doet. Dat wil zeggen meerdere keren per week trainen. Natuurlijk kan het voorkomen dat je even niet zo gemotiveerd bent. Bedenk dat als je het niet meteen ziet, elke keer als je sport, werk je wel degelijk aan je lichaam. Je conditie verbetert, je hebt meer kracht oftewel je werkt aan je gezondheid. En het allerbelangrijkste is een sport die je leuk vindt. Dan is de kans dat je je het sporten volhoudt en je doel bereikt stukken groter.

In Nederland zijn ontelbaar veel wandel- en fietsroutes. Of je nu door een natuurgebied of een stad gaat, je bent lekker actief in de buitenlucht. Het werkt ontspannend. Zorg dat je met een gevulde maag begint en neem gezonde producten mee voor onderweg, bijvoorbeeld een lunchpakketje met belegde boterhammen, fruit en salade. Tijdens het wandelen of fietsen kun je behoorlijk wat vocht verliezen, zeker als je dit op een behoorlijk tempo doet. Vul dit tijdens de tocht aan door het drinken van voldoende vocht. Water is de beste keuze.