Fit & Slank: dé fitnesstrends

De trends gaan hard in fitnessland. We waren net gewend aan XCO en hot pilates, maar gaan nu calorieën verbranden door ons uit te leven op de boksbal of pakken de fitnessbal erbij.

Gebaseerd op vechtsport: bodycombat en kickfun
Bodycombat is een krachtige cardio-workout met oefeningen die bestaan uit combinaties van verschillende vechttechnieken zoals karate, boksen, taekwondo en muay thai. Je bent vooral bezig met het verbranden van calorieën op opzwepende muziek. Bij kickfun maak je gebruik van een bokszak. Met bokshandschoenen leef je je uit op de zak en je leert combinaties van stoot-, trap-, knie- en elleboogtechnieken. Goed voor de conditie en de spieren.

Dansen: zumba, bodyjam en sh’bam
Met dansachtige workouts kun je je zelf lekker uitleven. Tijdens deze lessen verbrand je op een leuke manier veel calorieën. Ook verbeter je je coördinatie en verstevig je je spieren. Zumba is vooral geïnspireerd op Latijns-Amerikaanse dans, sh’bam is een workout met show- en musicalelementen en bodyjam is een mix van bewegingen uit latin, hiphop, disco en funk.

Goed voor je rug: core-training
Bij steeds meer sportscholen kun je core-training doen. Hierbij versterk je je romp en creëer je een natuurlijk korset. Core-training is onder andere goed voor je balans, je buikspieren en bij (lage) rugklachten. Bovendien geeft het je een goede basis voor andere sporten. Bij core-training wordt onder meer gebruikgemaakt van een fitnessbal.

Functionele training: ViPR en TRX
Bij functionele training imiteer je dagelijkse bewegingen zoals wandelen, vooroverbuigen, tillen en traplopen. Je combineert krachttraining met balans, coördinatie en uithoudingsvermogen, om de activiteiten van alledag beter te kunnen uitvoeren.

Functionele training kan onder meer worden gedaan met behulp van de ViPR: een rubberen buis in verschillende gewichten, voorzien van handgrepen. Hollywood en topsporters zijn momenteel in de ban van functionele training met de TRX suspension trainer: verstelbare nylon banden met handgrepen, die je aan elk stevig ankerpunt kunt bevestigen en waarmee je oefent met gebruik van je eigen lichaamsgewicht. Beide trainingen zorgen voor een 'total body workout', een workout van het hele lichaam. Iedereen kan met functionele training starten, ongeacht de leeftijd of het fitheidsniveau van de sporter.

Samen fitnessen: bodypump
Wil je fitnessen, maar oefen je liever in groepsverband? Kies dan voor bodypump. Tijdens deze workout van een uur pak je alle spiergroepen aan. In de les wordt gebruikgemaakt van barbells en daarmee voer je allerlei oefeningen uit, zoals squats, presses, lifts en curls. Het zijn dezelfde bewegingen als in de fitnesszaal, maar dan zonder apparaat. Daarbij word je geholpen door de opzwepende muziek, een enthousiaste instructeur en je medesporters. Je kunt zelf het gewicht van je barbell uitkiezen.