Tips om meer te bewegen

1. In Nederland regent het tussen de 7-11% van de tijd (www.hetregentbijnanooit.nl). Een kleine kans dus dat je met een nat pak aankomt op de plaats van bestemming. Deze smoes kan je dus niet gebruiken!

2.  Wist je dat klussen en schoonmaken in huis ook beweegactiviteiten zijn? Voor je dagelijkse dosis beweging moet je minimaal 30 minuten achter elkaar (matig intensief) in beweging zijn. Een half uurtje ramen zemen levert je al snel 120 verbruikte calorieën op. Zo sla je twee vliegen in een klap. De dagelijkse beweegnorm staat op 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Bij matig intensief bewegen moet je hartslag iets verhoogd zijn, je hoeft nog niet te zweten.

3. Met traplopen verbrand je ook aardig wat calorieën. Berekening: 0,13 x het eigen lichaamsgewicht. Dit is het aantal kcal dat je per minuut verbrandt. Als voorbeeld:0,13 x 65 kilo = 8.45 kcal per minuut traplopen.
30 minuten traplopen per dag geeft bij bovenstaande berekening een verbruik weer van 253,5 kcal. = ongeveer een broodje frikadel zonder saus.

4. Maak van bewegen een gewoonte! Het wordt echter geen gewoonte door er alleen over na te denken. Als jij iedere ochtend vóór je werk wilt bewegen: begin dan morgen en stel het niet uit tot volgende week of volgende maand, want van uitstel komt afstel.

5. Wil je weten of jij in een week voldoende in beweging komt? Houd eens een beweegdagboek bij in je kalender of agenda. Alleen de beweging die tien minuten of langer duurt wordt meegenomen voor Dagelijkse dosis dertig. Je kunt ook de dagelijkse beweegtest doen. Tegenwoordig hebben veel telefoons mogelijkheden om je activiteiten bij te houden en je te stimuleren meer te bewegen.