De vernieuwde schijf van vijf

Onlangs is de vernieuwde schijf van vijf gelanceerd door het Voedingscentrum. Wat verandert er nu eigenlijk?

De vernieuwde schijf van vijf is tot stand gekomen door de herziende voedingsregels die vorig jaar in oktober zijn gesteld door de Gezondheidsraad. Wij zetten de meest opvallende veranderingen voor je op een rij.

Meer groenten
Waar voorheen het advies twee ons groenten was stelt de nieuwe schijf dat dit mag verschuiven naar 250 gram. Ook wordt hierin geadviseerd om eens per week peulvruchten te eten. De vruchten zijn erg gezond en zitten boordevol vitaminen en mineralen. 

Meer afwisseling in vlees en vis
De Gezondheidsraad stelt dat er meer afwisseling moet zijn in het eten van vlees en vis. Niet alleen om variatie te bevorderen maar dit heeft ook te maken met het feit dat vlees vaker bewerkt is dan vis. Ook zijn veel vissoorten vrij mager en bevatten dus minder vetten. Denk hierbij aan witvis.

Drink 3 koppen thee per dag
Dit is wellicht een van de meest opvallende adviezen. Naast het drinken van zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag ziet de Gezondheidsraad dat we meer zwarte thee gaan drinken. Hierin gaat het niet perse om de thee maar juist het idee dat we minder vruchtensappen en frisdranken nuttigen. Deze zitten vaak boordevol suikers en zijn niet altijd goed voor ons.

Opvallend is dat de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad meer de nadruk leggen op productgroepen dan op de voedingsstoffen. In de update van de schijf is niet gekeken naar losse vitamines en mineralen maar juist de invloed van de voeding op onze gezondheid.