Groenten bakken of koken?

Groenten zijn gezond maar hoe maak je ze nou zo klaar dat ze het gezondst zijn? Hoe goed je eet ligt niet alleen aan het product maar ook aan de manier waarop je het klaarmaakt. Volgens Spaanse wetenschappers is het veel gezonder om groenten te bakken dan ze te koken. Het advies van het Nederlands Voedingscentrum is om hiermee te variëren.

Wetenschappers van de Spaanse Universiteit Granada deden onderzoek naar verschillende methoden om groenten te bereiden, waaronder bakken in extra vierge olijfolie en koken in water. Antioxidanten in de verschillende groenten zouden volgens de onderzoekers beter behouden blijven in de gebakken versies. In bepaalde gevallen zagen ze dat de voedingswaarde door verhitting in extra vierge olijfolie zelfs was toegenomen.

Naast effect op het behoud van antioxidanten heeft de bereidingswijze van groenten ook effect op het behoud van vitaminen. Doordat je groenten bakt in een koekenpan wordt het product zelf meestal niet warmer dan 100 graden. Mede doordat er geen water bij betrokken is lekken er geen vitaminen weg. 

De voor- en nadelen van bakken
Dat voordeel is relatief, aangezien in Nederland geen volksgezondheidsproblemen bekend zijn die gerelateerd zijn aan vitaminetekorten. Als je groenten bakt, nemen ze olie of vet op. Gezonde vetten heb je nodig, maar vetten leveren tegelijkertijd relatief veel calorieën. Het is het aannemelijk dat mensen die gebakken groenten eten daarmee meer calorieën binnenkrijgen. Plantaardige oliën of vloeibaar bak- en braadvet zijn een goede keuze als je wil bakken. Overigens raadt het Voedingscentrum af om in extra vierge olijfolie te bakken, omdat bij verhitting daarvan ongezonde stoffen ontstaan.

Gezonde bereidingstechnieken
Andere bereidingstechnieken waarmee je kunt afwisselen zijn koken in weinig water, stomen en bereiden in de oven. Hiervoor wordt geen olie of boter gebruikt en trekt het vet niet gedeeltelijk in het product, zoals het geval is bij bakken, braden en frituren.