Stress en je gewicht

Stress en aankomen: Hoe stress je gewicht kan beïnvloeden

Door gezond afslanken | Onder Psychologie

Er zijn meerdere manieren waarop stress bijdraagt aan gewicht aankomen. Één heeft te maken met cortisol, een stress hormoon. Wanneer we onder stress staan, wordt de vecht of vlucht respons geactiveerd in ons lichaam. Dit leidt tot het vrijlaten van verscheidene hormonen.

Of we nu gestrest zijn vanwege hoge werkdruk of echt in gevaar zijn, ons lichaam reageert alsof ons kwaad wordt gedaan en we moeten vechten voor ons leven (of keihard wegrennen). Bij deze reactie ervaren we een uitbarsting aan energie, veranderingen in metabolisme en bloedstroom en andere veranderingen.

Als je gedurende een langere tijd in deze staat verkeerd door chronische stress, vormt het een gevaar voor je gezondheid. Los van vele andere gevaren, kan stress leiden tot gewicht aankomen.

Chronische stress en cortisol dragen bij aan gewichtstoename op de volgende manieren:

Metabolisme. Kom je aan ondanks dat je even veel eet? Te veel cortisol vertraagt je metabolisme, wat er voor zorgt dat je meer aankomt dan normaal. Een dieet volgen wordt hierdoor moeilijker.

Trek. Wanneer je gestrest bent, eet je dan een salade of een bakje Ben & Jerry’s? Vaak het laatste. Mensen die kampen met chronische stres neigen meer trek te hebben in vette, zoute en zoete snacks. Al dit snoepgoed is ongezond en leidt tot aankomen.

Bloedsuiker. Langdurende stress kan leiden tot stemmingsveranderingen, moeheid en te hoge bloedsuiker. Te veel stress wordt zelfs gekoppeld aan metabolisch syndroom, maar ook andere gezondheidsproblemen als hartaanvallen en diabetes.

Vetopslag. Veel stress beïnvloed zelfs waar we vet opslaan. Hoge stressniveaus zijn gekoppeld aan abdominale vet (dikkere buik). Abdominale vet is niet alleen esthetisch onwenselijk het is ook slecht voor je gezondheid.

Stress en aankomen zijn ook op andere wijzen aan elkaar verbonden:

Emotioneel eten. Hogere niveaus van cortisol leiden niet alleen tot trek in ongezond eten, maar overbodige nerveuze energie zorgt er ook voor dat je meer eet dan normaal. Hoe vaak heb je jezelf betrapt op de keuken doorzoeken voor een snack of onbewust snoepen, terwijl je eigenlijk geen honger had.

Fast food. Experts zijn van mening dat één van de grote redenen die overgewicht veroorzaakt fast food is. Mensen zijn te gestrest om gezonde maaltijden thuis te koken en halen liever iets af, vaak in de vorm van fast food.

Te druk voor lichaamsbeweging. Met je drukke schema denk je waarschijnlijk geen tijd voor sport te hebben. Vandaag de dag wordt er te weinig aan lichaamsbeweging gedaan. Mensen zitten de hele dag achter hun bureau, zitten in het verkeer en ploffen als ze thuis zijn op de bank voor de TV.