Mindfulness: Bewust eten

Veel mensen eten onbewust zonder echt te genieten. Bewust eten en aandacht geven aan het eetmoment zorgt ervoor dat je sneller verzadigd bent en ook minder eet. Door voeding met aandacht te eten en te proeven is het makkelijker om af te vallen en je gewicht op peil te houden.

3 simpele tips om méér te genieten van je voeding:

Tip 1; Intentie maken, niets is zo vluchtig als aandacht. Beleef het moment waarop je eet en neem je bewust voor om te genieten. Denk; “ Nu ga ik echt genieten van wat ik proef ” . N.B. eet aan tafel, niet achter de t.v., tablet en leg je mobiel weg zo heb je alle aandacht voor hetgeen je eet.
Tip 2; Beleef met al je zintuigen, sluit je ogen, ruik je voeding, voel de structuur. Hoe klinkt het als je op iets knapperigs bijt? Kauw 40 keer per hap.
Tip 3; Pauzeer tussen de hapjes door, even je bestek neerleggen is een goede manier om niet te gehaast te eten.

Er zijn méér onderzoeken die laten zien dat je makkelijk je gewicht kunt beheersen als je rustig eet. Goed kauwen bevordert dat spijsverteringsenzymen hun werk kunnen doen. Het speeksel met daarin het enzym amylase, dat koolhydraten afbreekt, kan de eerste stappen van vertering voor zijn rekening nemen. Door een volledig verteringsproces zullen voedingstoffen beter kunnen worden opgenomen, heb je minder last van een opgeblazen gevoel en mogelijk winderigheid.

Eten neemt een belangrijke plaats in bij elke cultuur, zo zien Boeddhistische monniken de maaltijden als momenten van mediatie.
Mediteren tijdens de maaltijden gaat misschien erg ver maar er zijn voldoende redenen om het ‘eten’ niet als automatisme te zien maar ‘mindfull’ te benaderen.

Candlelight dinner bijvoorbeeld