Core-oefeningen

De plank is al langere tijd de gouden standaard voor een complete lichaamsoefening. Een sterkere core leidt tot een betere houding en minder rugklachten.

Planken is een goede oefening voor het doorzettingsvermogen en voor het lichaam. Het is een zware, gezonde oefening voor het hele lichaam: benen, armen en core en wordt om die reden gezien als een gouden standaard. Maar dat kan ook met andere oefeningen. Zo raakt je lichaam niet gewend aan één specifieke beweging en verminder je de kans op blessures.

1.       De deadbug. Ga op de rug liggen, met de knieën boven de heupen en de knieën 90 graden gebogen. Strek de armen boven de schouders. Strek het rechterbeen zodat de hiel de grond raakt. Breng tegelijk met het been de linkerarm gestrekt naar de grond boven het hoofd. Breng de arm en been terug naar de beginpositie. Wissel daarna af met het andere arm en been. Zorg dat de rug plat op de grond blijft. Deze oefening kan verzwaard worden met een kettlebell, medicine ball of enkelgewichten.

2.       De boot: Balanceer op je stuitbot, en strek je armen en benen van de grond. Leun naar achteren, maar houd de rug recht.

3.       De hanging knee raise: Hang recht aan een optrekstang en trek je knieën op naar je borst. Laat ze langzaam en gecontroleerd weer zakken.

BF-Core-oefeningen-1600x480.jpg