Hardloopplateau

Je bent goed begonnen met hardlopen, maar na een tijdje zie je geen vooruitgang meer, en verlies je geen gewicht meer. Wat nu?

Als je begint met hardlopen is het heel waarschijnlijk dat je meer calorieën verbrandt dan je eet. Door meer te verbranden dan je eet verlies je gewicht.

Als je een tijdje hardloopt word je lichter en heb je misschien minder calorieën nodig, waardoor je minder snel afvalt. Het kan ook zijn dat je spieren hebt opgebouwd, die zwaarder wegen dan vet. Dus in de kilo’s zie je geen verschil. Het is daarom belangrijk om vanaf het begin ook een vetpercentagemeting te doen, of je buikomvang te meten met een meetlint. Daar zie je waarschijnlijk meer resultaat dan op de weegschaal!

Het lichaam geeft automatisch een extra hongersignaal af om te zorgen dat het genoeg calorieën binnenkrijgt. Zorg er dus voor dat je niet meer gaat eten dan nog zodat je verbrande calorieën weer teniet worden gedaan.

Een ander effect van sporten is dat het lichaam gemaakt is om zo efficiënt mogelijk te bewegen. Het lichaam went aan een bepaalde sport, waardoor je minder calorieën verbrandt met dezelfde workout. Als je dit weet kun je met je workout gaan variëren, of meer langere workouts plannen. De gewenningsperiode is ongeveer zes tot acht weken, dus probeer niet langer dan dat dezelfde workout te doen.

Wat kun je proberen als variatie?

-          Een kortere afstand op een hogere snelheid

-          Intervaltraining

-          Een langere afstand op lagere snelheid

-          Een ander terrein

-          Heuvelachtigere routes

-          Een andere sport voor de dagen waarop je niet hardloopt. Denk aan zwemmen, fietsen, of touwtjespringen

BF-hardloopplateau-1600x480.png