Muzikale work-out

Sporten mag best leuk zijn. Dus gebruik een muziekje terwijl je hardloopt. En het verbetert je workout ook nog eens… Hoe zit dat?

  1. Muziek zorgt ervoor dat je hersenen bezig zijn met de muziek. En dus niet met allerlei demotiverende gedachtes, zoals dat je benen nu al pijn doen, dat je eigenlijk geen zin hebt, dat je nog zo ver moet hardlopen, dat je het koud hebt, enzovoort. Maar in plaats daarvan neurie je gewoon lekker mee. Blijf natuurlijk wel op je veiligheid letten als je wegen oversteekt.

  2. Het is bewezen dat dezelfde workout minder intensief lijkt met muziek op. Het is makkelijker om door te gaan en niet te pauzeren, en je gaat beter over je mentale grenzen heen. Je uithoudingsvermogen kan tot wel 15% geboost worden.

  3. Muziek zet je lichaam in beweging. Als de muziek vrolijk of opzwepend is ga je vanzelf ‘swingen’, en wordt er meer dopamine geproduceerd. Dopamine zorgt voor een goed gevoel, maar zorgt ook voor bewegingscontrole en doelgericht denken en handelen. Bij 65+-ers worden cognitieve functies ook beter met muziek in combinatie met sport.

Topsporters zullen alleen niet vaak muziek gebruiken: het leidt af van hun opperste concentratie de techniek goed te doen. Mensen hebben een onbewuste voorkeur voor muziek met een ritme van 120 bpm: beats per minute. Bij een snelle sport zoals hardlopen kan een hogere bpm motiverend werken.

Voor een warming-up en cardiotraining kun je het beste iets langzamere muziek gebruiken, en voor kracht- en zware conditietraining behaal je het beste resultaat met 135-140 bpm. Het belangrijkste is dat je het zelf leuke muziek vindt!

BF-Muzikale_workout-1600x480.png