Suikerbeperking

Suikerbeperking

Tegenwoordig wordt er flink geminderd met suiker. Maar welke effecten heeft dat op ons brein en onze eetlust? Uit een klein onderzoek komen de volgende tekenen: De beloningssignalen worden versterkt als suiker wordt geminderd. Dit kan betekenen dat het wegnemen van suiker het moeilijker maakt om suiker te weerstaan. Suiker is in zichzelf is niet verslavend, het gaat om hele producten en eetpatronen. Suiker kan in een gezond eetpatroon passen.

Read More

Vitaminepillen

Vitaminepillen

Niet iedereen haalt de 250 gram groente en 200 gram fruit per dag, en sommigen compenseren dat met vitaminepillen. Werkt dat? In het kort: Nee. Het is niet erg als je af en toe de ADH niet haalt. Daarnaast bevatten pillen vaak ongezonde dosissen, of is de werkzaamheid in pilvorm niet bewezen. Voor vitamine D en B12 kan het wel nodig zijn dit te suppleren.

Read More

Spelt

Spelt

Als we de berichten in de media mogen geloven, zou spelt beter zijn voor alles. Deze oeroude graansoort zou gezonder zijn dan tarwe. Is het waar? Spelt is een ‘zusje’ van tarwe, en smaakt iets pittiger en nootachtiger. Spelt bevat gluten, net zoals tarwe, zodat de 1% van mensen die hier last van heeft dit nog steeds niet mag eten. Qua voedingswaarde scheelt het ook weinig. Zolang je volkoren kiest past het in een gezond voedingspatroon.

Read More

Eetgewoontes

Eetgewoontes

Er wordt elk jaar een Nederlandse Voedselconsumptiepeiling gedaan: wat eten we met alle Nederlanders eigenlijk? Nederlanders zijn in de afgelopen jaren minder vlees, snoepgoed, vetten en zuivelproducten gaan eten en iets meer fruit. Volgens de onderzoekers eten Nederlanders ongeveer 100 gram vlees per dag, een daling van 8 procent.

Read More

Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Een extremere, maar ook populaire vorm van koolhydraatarm eten is een ketogeen dieet. In dit artikel leggen we uit wat dit precies is. Met een ketogeen dieet eet je extreem weinig koolhydraten: 25-50 gram koolhydraten per dag. Een gemiddelde volwassen vrouw eet ongeveer 225 gram koolhydraten per dag. Een ketogeen dieet is daarom moeilijk vol te houden, maar kan wel leiden tot tijdelijk gewichtsverlies.

Read More

Vezels

Vezels

Vezels zijn belangrijk, iedereen weet het. Maar wat zijn het nu eigenlijk? Vezels zijn een vorm van koolhydraten die niet kunnen worden verteerd. Ze geven prikkels aan je darmen zodat je stoelgang beter gaat. Dagelijks moet je 30-40 gram vezels eten, maar daar ook genoeg bij drinken.

Read More