Cafeine

Cafeïne is voor sommige mensen een wondermiddel om de dag door te komen. Maar cafeïne begint een steeds slechter imago te krijgen. Wat zijn nu precies de aanbevelingen?

Cafeïne zit onder meer in koffie, thee, energiedrankjes, cola en chocola. Cafeïne werkt opwekkend: je ademhaling en hartslag gaan sneller. Het opwekkende effect van cafeïne begint meestal binnen een uur na inname en is na ongeveer vijf uren uitgewerkt. Cafeïne kan in bepaalde situaties prestatiebevorderend werken en stond tot januari 2004 op de dopinglijst.
Je kunt gewenning krijgen van cafeïne: er is bij regelmatig gebruik méér nodig voor hetzelfde effect.
Als je te veel cafeïne binnenkrijgt, kun je gezondheidsklachten krijgen. Wat te veel is, verschilt sterk per persoon. Niet iedereen is even gevoelig voor de werking van cafeïne. Mensen die gevoelig zijn, kunnen bij grote hoeveelheden cafeïne klachten krijgen, zoals rusteloosheid, beven, duizeligheid en slaapproblemen.

Kinderen onder de 13 jaar kunnen beter geen energiedrankjes en andere cafeïnerijke producten nemen. Jongeren tussen 13 en 18 wordt aangeraden niet meer dan 1 cafeïnerijk drankje per dag te nemen. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, krijgen het advies geen cafeïnerijke producten te nemen, of sterk te beperken tot maximaal 1 kopje koffie per dag. Cafeïne kan schadelijk zijn voor het kind.
 

BF-cafeine-1600x480.png