Supermarktindeling

Supermarkten gebruiken trucs om consumenten te verleiden meer en duurdere producten te kopen. In dit artikel staan ze op een rijtje.

1) Hongerige mensen kopen meer, daarom wordt er vaak versgebakken brood verkocht. Als er geen brood wordt gebakken kan een nep-broodgeur gebruikt worden.

Gratis producten proeven maakt ook hongerig en geeft het gevoel dat men iets verschuldigd is aan de verkoper.

2) Supermarkten hebben er niet direct belang bij om je ongezond te maken. Op sterk bewerkte fabrieksproducten zitten helaas over het algemeen hogere winstmarges die de supermarkt graag heeft.

4) Grote winkelkarretjes met een paar producten geven het gevoel dat er nog weinig is ingekocht. Dat maakt het verleidelijker om impulsaankopen te doen. Gebruik een mandje, dan worden gelijk de armspieren getraind.

5) De meeste supermarkten hebben groente en fruit vooraan in de winkel staan. Dat stimuleert de junkfoodverkoop. Na het halen van groente en fruit 'gunnen’ mensen zichzelf eerder de verleidelijke chocolade, koekjes of chips.

6) Supermarkten willen je verleiden tot het kopen van méér dan er op de boodschappenlijst staat. Daarom staan de basisproducten vaak ver weg in de supermarkt. Dan moet men eerst langs allerlei verleidingen. Probeer de ‘buitenring’ van de supermarkt aan te houden waar de basisproducten te vinden zijn.

7) Producten op ooghoogte verkopen vele malen beter dan onderaan in het schap. Daarom leggen supermarkten de producten met een hogere winstmarge vaak op ooghoogte. Budgetmerken met lagere winstmarge liggen vaak onderaan.

8) Bij de kassa worden consumenten en hun kinderen tijdens het wachten verleid tot een laatste impulsaankoop: reepjes chocolade en kleine snacks. Een jengelend kind in de rij voelt ongemakkelijk. Zo is het als ouder moeilijk om niet toe te geven aan verleiding.

BF-supermarktindeling-1600x480.jpg