Bescherm je hart met rust

Bescherm je hart met rust

Rusten is goed voor je, niet alleen mentaal maar ook voor je hart. Dagelijks rust in de vorm van een siësta tussen 13uur en 15uur hoeft maar dertig minuten te duren. Vaak wordt gedacht dat hierdoor kostbare tijd verloren gaat echter wordt het rendement duidelijk teruggewonnen na de siësta. Werknemers die een middagdutje doen presteren na een half uur rust beter doordat ze minder last hebben van stress en weer op kracht zijn gekomen.

Read More

Niet in de schijf van vijf

Niet in de schijf van vijf

In de Schijf van Vijf zit veel van ons dagelijks voedsel, maar lang niet alles. Hoe gaan we om met hetgeen daar net buiten valt?

Tussendoortjes zoals koek, frisdrank en chips horen niet in de Schijf van Vijf. Maar ook producten als witbrood, sauzen, vleeswaren, zoet broodbeleg en vla vallen erbuiten. Als je volgens de Schijf van Vijf eet kunnen ze er wel bij, maar niet te veel en niet te vaak.

Read More

Hoe tel je calorieën?

Hoe tel je calorieën?

Calorie is een maat voor de hoeveelheid energie die in voeding zit. De hoeveelheid energie in eten wordt berekend in kilocalorieën (afkorting kcal). 1 kcal is 1000 calorieën. Voor het gemak spreken we meestal gewoon over calorieën. Je hebt energie nodig voor alles wat je lichaam doet: ademhalen, bewegen, zitten, rusten en lopen.

Read More

Zout en vet eten

Zout en vet eten

Het eten van zout verhoogt het verlangen naar vettige maaltijden. Uit onderzoek van Australische wetenschappers is daarnaast ook gebleken dat iemand die zout op zijn eten strooit vanzelf meer calorieën eet. Tijdens dit onderzoek is gebleken dat het zoutgehalte van iemands voeding mede bepaalt welke hoeveelheid iemand eet. Dit onderzoek berekende dat zout de calorie-inname met 11% verhoogt.

Read More