Ademen

We zijn ons er zelden van bewust, maar onze ademhaling heeft veel invloed op ons welzijn. Door stress gaan we sneller, oppervlakkiger en vaker ademhalen. En dat leidt tot allerlei vage en duidelijke problemen.

Adem in, adem uit. Zo moeilijk is ademen toch niet? Toch houden veel mensen op spannende momenten onbewust hun adem in. Verkeerde ademhaling is makkelijk te herkennen:
Je ademt regelmatig door de mond, gaapt regelmatig, voelt je soms duizelig, je ademt onregelmatig.
Je ademt oppervlakkig (niet door de buik), je ademt vaak en snel of maakt veel geluid tijdens het ademhalen. Je hebt vaak ‘luchthonger’ – ook al haal je diep en vaak adem.

Hoe kun je beter leren ademhalen? 

  1. Houd je mond dicht. Als je het benauwd krijgt als je door je neus ademt is dat niet onoverkomelijk, maar een negatieve spiraal die je kunt doorbreken. De neus gaat vanzelf open als je er constant doorheen ademt. En het luchttekort is het ademhalingscentrum dat bezig is met een ‘reset’. Het lichaam moet wennen aan minder ademhaling. Na een dag of 2-3 voelt het natuurlijk.

  2. Adem door je buik. Veel mensen ademen uit hun borst, en niet vanuit het middenrif in hun buik. Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen. Door te ademen vanuit je buik word je vanzelf rustiger. Het vermindert stress en is de natuurlijke manier om te ademen.

  3. Ontspannen ademhalen. Probeer een ritme aan te houden om adem te halen, zeker als je gespannen bent. Adem 3 seconden in, houd het een seconde vast, en adem 4 seconden uit. Pauzeer tot je weer een aandrang voelt om in te ademen.

BF-ademen-1600x480.png