Slaap

Slapen: we doen het hopelijk 8 uur per nacht, bijna een derde van ons leven! Maar hoeveel weten we er nu precies van? Slaap bestaat uit een aantal fases die elkaar afwisselen. In dit artikel leggen we er alles over uit.

Slaap is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet een passieve toestand waarin de hersenen rusten. Het is zelfs vrij complex, en de hersenen kunnen heel actief zijn. Tijdens de slaap wordt de brandstof in je hersenen ververst.

Onze slaap bestaat uit de korte REM-slaap en de langere non-REM-slaap. REM staat voor ‘rapid eye movement’: als je iemand ziet slapen in deze fase kun je de ogen zien bewegen.

Slaap is opgebouwd uit verschillende slaapstadia, die achtereenvolgens worden doorlopen. Dit wordt 4 tot 6 keer per nacht herhaald.

Allereerst is er de lichte slaap (stadium 1 en 2), vervolgens de diepe slaap (stadium 3 en 4), en dan de REM-slaap. De REM-slaap is de slaapfase waarin de hersenen erg actief zijn, net zoveel als wanneer we wakker zijn. Dit is de fase waarin de meeste dromen voorkomen. Dromen is nodig om allerlei informatie te verwerken en het geheugen op peil te houden. Tijdens deze fase blijven de spieren verlamd, om te voorkomen dat dromen in de praktijk worden gebracht.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met vier tot vijf uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd.

De kwaliteit van de slaap is erg belangrijk, maar ook een slaaptekort kan schadelijke gevolgen hebben. Er wordt gedacht dat het een factor kan zijn bij overgewicht en mentale of emotionele problematiek.

Wist je dat…

  • Je overlijdt eerder als je niet slaapt (gemiddeld 10 dagen) dan als je niet eet (gemiddeld 2 weken).

  • Mensen doen soms dutjes met hun ogen open zonder zich daarvan bewust te zijn. Je kunt dus nooit echt zeggen of iemand wakker is zonder medisch toezicht…

  • Sommige mensen kunnen zichzelf betrouwbaar op een bepaalde tijd wakker maken zónder wekker.

  • Je het slaap-verstorende blauwe licht van smartphone, tv en computer kunt temperen met apps? Maar dat de prikkels van alle informatie die je ontvangt nog steeds slaapverstorend is?

BF-slaap-1600x480.png