Er komen steeds meer alcoholvrije dranken op de markt. Er wordt verwacht dat deze trend voorlopig alleen nog maar verder zal doorzetten. Nederlandse bierbrouwers zien sinds 2010 zelfs een stijging van 285 procent! Naast alcoholvrij bier kun je ook denken aan alcoholvrije wijn, gin, mojito en andere ‘sterke dranken’.
Een nieuwe alcoholvrije drank wordt gekozen op basis van een aantal factoren zoals een goede smaak, het verhaal achter het product en het uiterlijk van de fles, het glas en het etiket. Consumenten zijn bewust bezig met een gezonde leefstijl. Er wordt meer gesport, gezonder gegeten en gedronken. Alcohol past daar niet altijd meer bij.
Een andere reden dat we vaker voor alcoholvrij kiezen kan zijn dat er een groter aanbod is aan niet-alcoholische dranken. De beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken lijkt invloed te hebben op de drankkeuze. In één van de onderzoeken naar dit onderwerp kregen 800 proefpersonen verschillende menukaarten aangeboden met verschillende verhoudingen tussen niet-alcoholische dranken en alcoholische dranken. De onderzoekers vergeleken een kaart met 4 alcoholische en 4 niet-alcoholische opties met een kaart met meer alcoholisch in verhouding 75%/25% en een kaart met meer niet-alcoholisch 25%/75%. Bij een kaart met 75% alcoholisch (6 van de 8 dranken), was de kans 46% kleiner dat er voor een niet-alcoholische drank werd gekozen. Een kaart met 75% niet-alcoholische opties (6 van de 8 dranken) vergrootte de kans op een niet-alcoholische drankkeuze met 48%.
Wereldwijd hoort alcoholconsumptie tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten. Onderzoek toont aan dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie kan verhogen. De consumptie van minder gezond voedsel zou dan verlagen. Het lijkt er nu ook op dat deze aanpak werkt voor alcoholische dranken.
En tot slot nog een belangrijk voordeel bij het kiezen voor een drankje: een flesje bier bevat ongeveer 135 calorieën en een flesje 0,0 bier slechts 78 calorieën! Waar kies jij voor?