Duurzaam voedsel wordt in Nederland steeds populairder. Duurzaam voedsel houdt in dat er zowel door de producent als consument met respect wordt omgegaan met mens, dier en milieu. Het gaat niet alleen over milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn, natuurbehoud en eerlijke handel.
De verkoop van duurzaam voedsel met een keurmerk is in de eerste helft van het jaar 2019 flink toegenomen. Deze keurmerken zijn met logo’s op verpakkingen van eten en drinken te vinden. Voorbeelden zijn het Beter Leven keurmerk, Fairtrade en het EKO-keurmerk.
Begin 2019 gaven Nederlanders 2,5 miljard euro uit aan voedingsmiddelen met een duurzaamheidslogo. Dit is een stijging van 28 procent vergeleken met de eerste helft van het jaar 2018.
Eén op de vijf euro aan boodschappen in de supermarkt wordt besteed aan voeding met een duurzaamheidslogo. Het keurmerk Beter leven spant de kroon. De verkoop van producten met dit keurmerk was maar liefst 32%. Met name de vleeswaren, het varkensvlees en de eieren zorgde voor deze groei.
Biologische voeding vertoonde de laagste stijging. De groei in verkoop is in het eerste half jaar van 2019 8 procent geweest ten opzichte van 2018.