Producten die passen binnen de Schijf van Vijf zullen meer onder de aandacht komen in de supermarkt- en foodservicebranche. Uit onderzoek blijkt namelijk dat alleen voorlichting over gezonde voeding onvoldoende werkt. Hier zullen verschillende partijen de komende tijd aan gaan werken.
Het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) maakte dit bekend tijdens de Nationale Voedseltop.
Groente- en fruitconsumptie
De gemiddelde Nederlander eet ongeveer 127 gram groente in plaats van de aanbevolen 250 gram. Natuurlijk zijn deze producten te vinden in de supermarkt, maar volgens het CBL nog niet genoeg. Hier gaat verandering in komen. Het CBL wil de gezonde boodschap van de Schijf van Vijf dicht bij de consument brengen, door middel van concrete en laagdrempelige voorbeelden waarmee consumenten hun groenten- en fruitconsumptie makkelijk kunnen verhogen.
Voedingscentrum en voedingsindustrie
Het CBL wil consumenten op een juiste manier verleiden zodat zij meer groenten- en fruit gaan eten en geeft aan dat dit niet gerealiseerd kan worden zonder hulp van andere partijen. “Daar hebben we iedereen bij nodig die een rol van betekenis speelt voor de consument. Een onmisbare rol zien wij voor het Voedingscentrum, maar verder roepen wij boeren en tuinders, fabrikanten en vooral ook horeca en catering op om de schouders te zetten onder deze opdracht. Daarnaast niet te vergeten diëtisten, onderwijs, ngo’s, bloggers etcetera” aldus Marc Jansen, directeur CBL.