We hebben er al vaker over gesproken, de invloed van onze omgeving op onze eetgewoonten. Hoever gaat dit eigenlijk?
Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht is gebleken dat de consument vaker en sneller voor gezonde snacks zou kiezen als deze ook bij de kassa liggen. Het onderzoek is gedaan bij diverse Kiosk-winkels en heeft aangetoond dat mensen die geprikkeld worden met verantwoorde snacks deze sneller zullen kiezen dan een chocoladereep of andere lekkernijen.
Er zijn al veel locaties waar het zogenaamde “gezonde kassabeleid” geldt maar helaas nog niet overal. Met name op tankstations, treinstations en diverse supermarkten zien we dat er een ware switch ontstaat en dat het aanbod van verantwoorde snack groter wordt.
Consumenten waarderen de gezonde kassakoopjes en worden door zowel zichtbare als onzichtbare prikkels gestimuleerd deze te kopen en dat doen consumenten óók als ze weten dat ze daartoe gestimuleerd worden.
Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van een gezond kassabeleid. Meerdere supermarkten experimenteren hier nu mee of hebben aangegeven hier op korte termijn grote veranderingen in door te voeren. “Dit zijn mooie ontwikkelingen”, vindt Voedingscentrumdirecteur Gerda Feunekes, maar ze realiseert zich ook dat er nog veel werk te doen is. “Wie zich in de publieke omgeving bevindt, wordt gebombardeerd door prikkels om te eten en bovendien meer, vaker en ongezonder te eten. ‘Nee’ blijven zeggen vergt veel zelfcontrole en dat kan een mens maar beperkt opbrengen. Als we bijvoorbeeld moe zijn of haast hebben, kiezen we impulsiever en zijn we extra gevoelig voor prikkels van buitenaf. 75% van de Nederlanders probeert gezond te eten; deze winkelketens maken het klanten makkelijker om gezonde voornemens in de praktijk te brengen.“