Een ellenlange takenlijst waardoor je stress krijgt en gaat uitstellen? Dat is verleden tijd. Maak een takenlijst die je vooruit helpt en waar je juist productiever van wordt.
Een takenlijst maken is eigenlijk te makkelijk. Voor je het weet is de lijst veel te lang en maak je het voor jezelf uiteindelijk erg lastig. Hoe meer taken je toevoegt, hoe kleiner de kans dat je de lijst vandaag af krijgt. Hoe meer moeite je hebt om de lijst af te krijgen, hoe gefrustreerder gestrester je je voelt. Hierdoor ga je sneller uitstelgedrag vertonen en zoeken naar afleiding.
Hoe voorkom je deze neerwaartse spiraal?
Stel jezelf de vraag: welke 2 of 3 taken kan ik deze dag afmaken, waardoor ik de dag afsluit met een tevreden en voldaan gevoel? Maak een lijst met een paar belangrijke taken die haalbaar zijn: gun jezelf om de lijst af te kunnen ronden. Soms motiveert dit zelfs zó, dat je nog extra taken gaat doen die helemaal niet op je lijstje stonden.
Schuif taken die je niet af krijgt liever niet zomaar door, zo wordt de lijst voor de volgende dag weer langer en moeilijker haalbaar. Maak liever een nieuwe lijst, en houd daarbij weer in gedachten dat het haalbaar blijft.
Bedenk bij het maken van een lijst of de taken belangrijk zijn. Zijn er taken die je voor nu kan overslaan? Kun je bepaalde taken optioneel maken, voor als je tijd overhoudt aan het eind van de dag?
Een effectief takenlijstje helpt je vooruit, je kunt taken afvinken, je krijgt een beter gevoel en hebt aan het einde van de werkdag een voldaan en productief gevoel. Zo begin je morgen weer met een frisse start!